Kwoty zostały takie same, ale licząc dokładnie "między liniami
budżetowymi" - dołożyliśmy 50 mld euro ! Jak to możliwe bez zwiększenia
budżetu? Cudowne rozmnożenie daje nowy mechanizm "elastyczności".
Po tym jak Parlament Europejski zablokował w lutym br. przedstawioną
przez Radę propozycję 7- letniego budżetu - odbyło się kilkadziesiąt
spotkań. Po każdym z nich wydawało się, że do porozumienia jest coraz
dalej... Presja czasowa (przerwa wakacyjna i zbliżający się pierwszy rok
nowej siedmiolatki) wymusiły jednak na Radzie i Parlamencie konieczne
do kompromisu ustępstwa. Finałowa 8 - godzinna nasiadówka z szykującą
się do odejścia irlandzką prezydencją - przełamała lody.
Wróćmy jednak do sytuacji parę dni wcześniej...
Parcie na sukces budżetowy było tak ogromne, że lider parlamentarnego
zespołu negocjacyjnego francuski chadek - Alain Lamassoure ogłosił
pomyślne zakończenie rozmów, akceptując ustępstwa, na które nie pozwalał
mu mandat dany przez PE. W efekcie ON zaakceptował przedstawiony
pakiet, ale nie Parlament. Wybuchł skandal. Największe grupy polityczne
oburzone tą manipulacją przegłosowały wewnętrzne stanowiska - przeciwne
przedstawionemu przez Radę kompromisowi. Jeden z dwóch głównych
sprawozdawców do Perspektywy Budżetowej 2014-2020 (kolega grupowy
Lamassour'a) - niemiecki deputowany Reimer Boege w proteście wycofał się
z negocjacji, drugi sprawozdawca - rumuński socjaldemokrata Ivailo
Kalfin - usiłował ratować sytuację klecąc naprędce nową propozycję.
W impasie do akcji wkroczył Przewodniczący PE - Martin Schulz, trzymając
w ręce propozycję Kalfina, przedstawił ją "pakującym się" Irlandczykom i
...o dziwo znalazł kompromis.
Ale to nie był koniec historii, w przeddzień plenarmego głosowania, gdy
gratulowałam Martinowi Schulzowi refleksu i skuteczności - ten jeszcze
był pełen obaw co do reakcji samego Parlamentu. Nad odrzuceniem nowej
propozycji dalej zastanawiała się nasza wspólna grupa Socjaldemokratów.
Nocą 2.07.br. we frakcyjnym głosowaniu, po bardzo emocjonalnych
wystąpieniach - zgoda ledwie przeszła...
Ostatecznie dzisiaj (3 .07.13) Parlament Europejski zatwierdził
budżetową rezolucję, traktując ją jednak tylko jako "przesłanie
polityczne", zgodę pod pewnymi warunkami. Mówiąc wprost - nie dowierzamy
Radzie w kwestii uregulowania długów z poprzednich lat*, jak pieniądze
wpłyną na konto - to damy już formalną zgodę na siedmioletni budżet, co
nastąpi na wrześniowej sesji plenarnej.
Co od lutego udało się uzyskać ?
Kwoty zostały takie same, ale licząc dokładnie "między liniami
budżetowymi" - dołożyliśmy 50 mld euro ! Jak to możliwe bez zwiększenia
budżetu? Cudowne rozmnożenie daje nowy mechanizm "elastyczności".
Tyle mniej więcej zaoszczędziły państwa członkowskie w mijającej
perspektywie 2007-2013 na opieszałych i mało ambitnych, najbiedniejszych
krajach, które nie wykorzystały w pełni unijnych środków i te wróciły
do budżetów narodowych w postaci refundacji składek. Przykładowo polskie
"niewybudowane koleje" dały płatnikom netto oszczędności ok. 4 mld
euro... W przyszłości będzie można przekwalifikować te środki na inne
cele (co dotąd nie było możliwe) i w pełni wykorzystać.
Dla 50 mld euro warto było przeciągać budżetową linę...
Z pozdrowieniami z Parlamentu Europejskiego
Lidia Geringer de Oedenberg
* Budżet korygujący 2012 -13: Rada zagwarantowała, że cała suma € 11, 2
mld dodatkowych płatności niezbędnych do zapłacenia przed końcem 2013 r.
zostanie uiszczona. Pierwsza transza - 7, 3 miliardy euro, zostanie
zapłacona najpóźniej do 9 lipca b.r., a wczesną jesienią kolejna. Dla
Parlamentu niezwykle ważne było zapewnienie, że budżet na rok 2014 nie
będzie obciążony długami z poprzednich lat.
PE postawił to, jako warunek udzielenia zgody na wieloletni budżet. O
sprawie pisałam szerzej
http://2009.salon24.pl/493320,budzet-unii-wraca-pod-negocjacje
Dodatkowe informacje dla dociekliwych
Wielkość budżetu
Ogólne dane pozostają na poziomie uzgodnionym przez Radę Europejską w
lutym 2013 r. czyli : 959,9 mld euro w zobowiązaniach, 908, 4 mld euro w
płatnościach. Podział na obszary poszczególnych polityk pozostaje taki
sam.
Śródokresowa rewizja budżetu
Pod koniec 2016 r. Komisja Europejska będzie musiała przedstawić ocenę
wykorzystania wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020, na
podstawie której będą możliwe zmiany w następnych latach siedmiolatki.
Np. spowodowane większymi wpływami do budżetu w przypadku wyjścia z
kryzysu. Koperty krajowe w ramach polityki spójności, są wyłączone z
zakresu stosowania klauzuli rewizyjnej.
Podstawy prawne
Treść niektórych przepisów zawartych w rozporządzeniu w sprawie budżetu
2014-2020 pozostaje uzależniona od wyniku negocjacji w sprawie
niektórych podstaw prawnych podlegających procedurze współdecyzji ( z
udziałem PE), w szczególności w odniesieniu do polityki.
Na co przeznaczone będą unijne pieniądze w Polsce ?
Zobacz: http://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/content/20111107MUN30717/html/EU-budget-at-glance
Tekst rezolucji:
http://www.europarl.europa.eu/plenary/en/texts-adopted.html
Teraz już chyba wszystkie instytucje odetchnęły z ulgą...
OdpowiedzUsuń