3 lipca 2013

Budżet UE 2014-20, o co kruszono kopie...

Kwoty zostały takie same, ale licząc dokładnie "między liniami budżetowymi" - dołożyliśmy 50 mld euro ! Jak to możliwe bez zwiększenia budżetu? Cudowne rozmnożenie daje nowy mechanizm "elastyczności".

Po tym jak Parlament Europejski zablokował w lutym br. przedstawioną przez Radę propozycję 7- letniego budżetu - odbyło się kilkadziesiąt spotkań. Po każdym z nich wydawało się, że do porozumienia jest coraz dalej... Presja czasowa (przerwa wakacyjna i zbliżający się pierwszy rok nowej siedmiolatki) wymusiły jednak na Radzie i Parlamencie konieczne do kompromisu ustępstwa. Finałowa 8 - godzinna nasiadówka z szykującą się do odejścia irlandzką prezydencją - przełamała lody.
Wróćmy jednak do sytuacji parę dni wcześniej...

Parcie na sukces budżetowy było tak ogromne, że lider parlamentarnego zespołu negocjacyjnego francuski chadek - Alain Lamassoure ogłosił pomyślne zakończenie rozmów, akceptując ustępstwa, na które nie pozwalał mu mandat dany przez PE. W efekcie ON zaakceptował przedstawiony pakiet, ale nie Parlament. Wybuchł skandal. Największe grupy polityczne oburzone tą manipulacją przegłosowały wewnętrzne stanowiska - przeciwne przedstawionemu przez Radę kompromisowi. Jeden z dwóch głównych sprawozdawców do Perspektywy Budżetowej 2014-2020 (kolega grupowy Lamassour'a) - niemiecki deputowany Reimer Boege w proteście wycofał się z negocjacji, drugi sprawozdawca - rumuński socjaldemokrata Ivailo Kalfin - usiłował ratować sytuację klecąc naprędce nową propozycję.

W impasie do akcji wkroczył Przewodniczący PE - Martin Schulz, trzymając w ręce propozycję Kalfina, przedstawił ją "pakującym się" Irlandczykom i ...o dziwo znalazł kompromis.

Ale to nie był koniec historii, w przeddzień plenarmego głosowania, gdy gratulowałam Martinowi Schulzowi refleksu i skuteczności - ten jeszcze był pełen obaw co do reakcji samego Parlamentu. Nad odrzuceniem nowej propozycji dalej zastanawiała się nasza wspólna grupa Socjaldemokratów. Nocą 2.07.br. we frakcyjnym głosowaniu, po bardzo emocjonalnych wystąpieniach - zgoda ledwie przeszła...

Ostatecznie dzisiaj (3 .07.13) Parlament Europejski zatwierdził budżetową rezolucję, traktując ją jednak tylko jako "przesłanie polityczne", zgodę pod pewnymi warunkami. Mówiąc wprost - nie dowierzamy Radzie w kwestii uregulowania długów z poprzednich lat*, jak pieniądze wpłyną na konto - to damy już formalną zgodę na siedmioletni budżet, co nastąpi na wrześniowej sesji plenarnej.

Co od lutego udało się uzyskać ?

Kwoty zostały takie same, ale licząc dokładnie "między liniami budżetowymi" - dołożyliśmy 50 mld euro ! Jak to możliwe bez zwiększenia budżetu? Cudowne rozmnożenie daje nowy mechanizm "elastyczności".

Tyle mniej więcej zaoszczędziły państwa członkowskie w mijającej perspektywie 2007-2013 na opieszałych i mało ambitnych, najbiedniejszych krajach, które nie wykorzystały w pełni unijnych środków i te wróciły do budżetów narodowych w postaci refundacji składek. Przykładowo polskie "niewybudowane koleje" dały płatnikom netto oszczędności ok. 4 mld euro... W przyszłości będzie można przekwalifikować te środki na inne cele (co dotąd nie było możliwe) i w pełni wykorzystać.

Dla 50 mld euro warto było przeciągać budżetową linę...

Z pozdrowieniami z Parlamentu Europejskiego
Lidia Geringer de Oedenberg


* Budżet korygujący 2012 -13: Rada zagwarantowała, że cała suma € 11, 2 mld dodatkowych płatności niezbędnych do zapłacenia przed końcem 2013 r. zostanie uiszczona. Pierwsza transza - 7, 3 miliardy euro, zostanie zapłacona najpóźniej do 9 lipca b.r., a wczesną jesienią kolejna. Dla Parlamentu niezwykle ważne było zapewnienie, że budżet na rok 2014 nie będzie obciążony długami z poprzednich lat.
PE postawił to, jako warunek udzielenia zgody na wieloletni budżet. O sprawie pisałam szerzej http://2009.salon24.pl/493320,budzet-unii-wraca-pod-negocjacje

Dodatkowe informacje dla dociekliwych

Wielkość budżetu
Ogólne dane pozostają na poziomie uzgodnionym przez Radę Europejską w lutym 2013 r. czyli : 959,9 mld euro w zobowiązaniach, 908, 4 mld euro w płatnościach. Podział na obszary poszczególnych polityk pozostaje taki sam.

Śródokresowa rewizja budżetu
Pod koniec 2016 r. Komisja Europejska będzie musiała przedstawić ocenę wykorzystania wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020, na podstawie której będą możliwe zmiany w następnych latach siedmiolatki. Np. spowodowane większymi wpływami do budżetu w przypadku wyjścia z kryzysu. Koperty krajowe w ramach polityki spójności, są wyłączone z zakresu stosowania klauzuli rewizyjnej.

Podstawy prawne
Treść niektórych przepisów zawartych w rozporządzeniu w sprawie budżetu 2014-2020 pozostaje uzależniona od wyniku negocjacji w sprawie niektórych podstaw prawnych podlegających procedurze współdecyzji ( z udziałem PE), w szczególności w odniesieniu do polityki.

Na co przeznaczone będą unijne pieniądze w Polsce ?
Zobacz: http://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/content/20111107MUN30717/html/EU-budget-at-glance
Tekst rezolucji:
http://www.europarl.europa.eu/plenary/en/texts-adopted.html 

1 komentarz:

  1. Teraz już chyba wszystkie instytucje odetchnęły z ulgą...

    OdpowiedzUsuń