Jak ustalić wysokość opłaty autorskiej za nowego pendrive'a w oparciu o
potencjalną szkodę poniesioną przez osoby uprawnione? Jak podzielić
uzyskane dochody? Komu i ile jest wypłacane, skoro nie wiadomo co
zostało skopiowane?
Opłaty za kopie prywatne to należności nakładane na urządzenia
rejestrujące oraz na puste nośniki zapisu - stosowane w państwach
członkowskich UE, które wprowadziły wyjątek od prawa do
zwielokrotnienia*.
"Wyjątek" ów umożliwia konsumentom swobodne kopiowanie repertuaru
muzycznego i audiowizualnego z jednego urządzenia na inne bez ograniczeń
i konieczności występowania o dodatkowe pozwolenie posiadaczy praw
autorskich pod warunkiem, że ci otrzymują godziwą rekompensatę...
Według szacunków Komisji Europejskiej całkowita suma opłat licencyjnych
za kopie na użytek prywatny pobranych w 23 państwach członkowskich UE
potroiła się od czasu wejścia w życie dyrektywy 2001/29/WE i wynosi
obecnie ponad 600 mln €, co stanowi ok. 17% z kwoty 3,6 mld €
zgromadzonej przez główne organizacje zbiorowego zarządzania w 2010 r. z
tytułu wszystkich zobowiązań na rzecz podmiotów praw.
Przyszłej harmonizacji pobierania takich opłat na poziomie UE poświęcony
jest kontrowersyjny raport poseł Françoise Castex, który został
niestety przegłosowany w Komisji Prawnej 11.02.14, teraz poddany będzie
pod głosowanie na sesji plenarnej w przyszłym tygodniu.
Po pierwsze wątpliwości budzi obliczanie wysokości tych opłat na
podstawie tzw. potencjalnej szkody poniesionej przez osoby uprawnione,
po drugie sposób ich redystrybucji przez organizacje zbiorowego
zarządzania prawami autorskimi.
Kontrowersje w tym przypadku wynikają z potrzeby pogodzenia wielu podmiotów działających na rynku nowych technologii.
Z jednej strony przedstawiciele branży artystycznej twierdzą, że kwoty te są kluczowe dla ich przetrwania.
Konsumenci natomiast twierdzą, że w czasach chmury obliczeniowej podobne opłaty nie powinny w ogóle istnieć.
Producenci i importerzy tradycyjnych i cyfrowych nośników obawiają się wzrostu cen i spadku popytu na ich produkty.
Opłata w Polsce wynosi 0.47 % wartości przedmiotu, rocznie sięga 7-10 mln zł.
Komisja Prawna większością głosów poparła jednak propozycję harmonizacji
przy zastrzeżeniu większej przejrzystości naliczania opłat dla
konsumentów i bardziej efektywnego systemu wypłacania rekompensaty dla
artystów. Znalazłam się w niezadowolonej z wyniku mniejszości wraz z
Zielonymi i Liberałami.
Po pierwsze uważam, że powszechny charakter oraz wszechobecność utworów
cyfrowych sprawiają, iż obliczanie opłat licencyjnych na podstawie
potencjalnej szkody poniesionej przez osoby uprawnione - za każdą kopię
na użytek prywatny - staje się zadaniem niewykonalnym.
Po drugie, kopiowanie na użytek prywatny legalnie nabytych treści
stanowi formę normalnego użytkowania przez konsumenta kupionych przez
siebie produktów lub usług, które nie przynosi szkody interesom osób
uprawnionych - nie powinno wiązać się z koniecznością zastosowania
żadnej rekompensaty.
Najdziwniej wygląda jednak kopiowanie na użytek prywatny w... chmurze,
gdzie wspomniane kopie mogą mieć "nowe cele" w stosunku do kopii
wykonanych na nośnikach i w urządzeniach do zapisu tradycyjnego i/lub
cyfrowego, zatem przewiduje się uwzględnianie "takich nowych nośników i
usług w obowiązujących mechanizmach rekompensat za kopie na użytek
prywatny"...?
Sprzeciwiam się nakładaniu opłat, które nie są w żaden sposób
uzasadnione. Dlaczego mamy płacić za kopię zakupionej wcześniej płyty
czy filmu na DVD, za którą już raz zapłaciliśmy?
Niestety największa grupa polityczna Chadeków (gdzie zasiada PO i PSL)
wraz z konserwatystami i prawicą oraz częścią mojej grupy przeforsują
najprawdopodobniej dokument. Na razie jeszcze nielegislacyjny.
Z pozdrowieniami z Parlamentu Europejskiego
Lidia Geringer de Oedenberg
* Z opłat zrezygnowały Hiszpania, Wielka Brytania, Irlandia i Luksemburg, nie odnotowawszy większych strat w sektorze kreatywnym.
Dyrektywa z 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów
praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym. Artykuł 5 (
2 ) ( b ), stanowi, że państwa członkowskie mogą ustalić wyjątki i
ograniczenia od prawa do zwielokrotniania.
http://europa.eu/legislation_summaries/information_society/data_protection/l26053_pl.htm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz