Od 2015 r. w momencie wykrycia przez czujniki zainstalowane w
samochodzie anomalii znamionujących poważny wypadek specjalne urządzenie
poprzez sieć komórkową automatycznie przekaże służbom ratowniczym w UE
(na numer alarmowy 112) informację o lokalizacji pojazdu.
System będzie mógł być również uruchomiony ręcznie przez naciśnięcie
przycisku we wnętrzu auta. Opcja zapewni natychmiastową interwencję
służb ratowniczych w najkrótszym możliwym czasie.
Jak wynika z przeprowadzonych badań, poszkodowani lub świadkowie
wypadków zwykle z pewnym opóźnieniem dzwonią na numer ratunkowy. Czas
dotarcia na miejsce wypadku często decyduje o życiu.
Szacuje się, że dzięki eCall czas dotarcia służb ratowniczych na
miejsce zdarzenia skróci się o 40 % w obszarach zabudowanych i nawet o
połowę w pozamiejskich. To oznacza w UE nawet rocznie o kilkaset ofiar
śmiertelnych mniej oraz zmniejszenie skali obrażeń i urazów psychicznych
w przypadku rannych idące w dziesiątki tysięcy przypadków.
System eCall powinien osiągnąć do 2015 r. pełną funkcjonalność we
wszystkich państwach Unii Europejskiej a także w Norwegii, Szwajcarii i
Islandii. Komisja Europejska wydała 8 września 2011 r. zalecenie
wzywające wszystkie państwa członkowskie do dopilnowania, by operatorzy
telefonii komórkowej zmodyfikowali i usprawnili działanie sieci w takim
stopniu, by system eCall mógł osiągnąć maksymalną sprawność w całej UE
(dla celów przekazywania zgłoszeń alarmowych przez zainstalowane w
pojazdach systemów pokładowych, bazujących na numerze 112 ).
Zainstalowanie eCall w samochodzie będzie oznaczać dodatkowy koszt
ok. 100 euro. Aby chronić prywatność, system w momencie bezczynności nie
będzie nawiązywać żadnych połączeń, które mogłoby umożliwiać np.
śledzenie pozycji samochodu - uaktywnia się dopiero w momencie wypadku.
Projekt eCall cieszy się wielkim wsparciem Europejczyków: 2006 r.
sondaż Eurobarometru pokazał, że ponad 70% obywateli UE chce mieć eCall w
swoim samochodzie. Badania pokazują, że nowy system może zmniejszyć od 4-15% śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, co oznacza ocalenie nawet
2500 osób rocznie.
Przymusowe wdrożenie eCall ma nastąpić do 2015 r., wtedy wszystkie
nowe samochody będą już musiały być wyposażone w nową usługę. Prace na
nową regulacją unijną trwają.
W Polsce „Koncepcja systemu 112” została jako dokument przyjęta już
przez Radę Ministrów 16 października 2007 r. , zakładając integrację
krajowego „112” z eCall oraz automatyczną reakcją na zgłoszenie zgodne z
wcześniej opracowanymi procedurami.
Krajowy system powiadamiania ratunkowego będzie korzystał z systemu
E112, czyli z platformy lokalizacyjnej zarządzanej przez Urząd
Komunikacji Elektronicznej. Będzie wykonywał bezpłatne połączenia
ratunkowe, przekazując informacje lokalizacyjne oraz odpowiednio
przekierowując połączenia. W naszym systemie przewidziano także
powołanie Centrum Nadzoru i Monitoringu Technicznego (CNiMT) oraz
Centrum Szkoleniowego (CSz).
Z pozdrowieniami z Parlamentu Europejskiego
Lidia Geringer de Oedenberg
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz